3 tips om interactie te creëren tijdens digitaal lesgeven
Heel wat organisaties gooiden door de coronacrisis hun opleidingsprogramma om en gingen plots volledig digitaal lesgeven. Maar om te leren is fysiek samenkomen onvervangbaar. Zoveel heeft de pandemie ons wel geleerd. Samen leren en sociaal contact bevorderen de leerervaring van je cursisten en werken erg motiverend.
Overwegend digitaal lesgeven is dus niet ideaal, maar soms onvermijdelijk. Gelukkig kent digitaal lesgeven ook veel voordelen die fysiek lesgeven niet biedt: afstand overbruggen, de flexibiliteit van technologie… Hoe ga je er dan mee om? Hoe zorg je voor voldoende interactie tijdens synchrone digitale lesmomenten? Drie tips om van die momenten een krachtig onderdeel van je opleiding te maken.
1. Activeer je cursisten en laat hen aan het woord
Wanneer je fysiek samen leert, zijn interactie en sociaal contact een automatisme. Dat ligt moeilijker bij synchroon digitaal leren. Iedereen zit (of verschuilt zich) achter een scherm, wat de interactie in de weg staat. Activeer daarom je cursisten:
- Gebruik digitale tools zoals Mentimeter. Daarmee toon je vragen op je scherm, die cursisten via hun smartphone beantwoorden. De antwoorden verschijnen meteen.
- Stel vragen en laat je cursisten hun antwoorden toelichten. Of licht een interessant antwoord uit en vraag de mening van de rest van de groep.

2. Maak je groepen kleiner
In een grote groep is het lastig om het overzicht te bewaren. Dat is zeker zo als je digitaal leert. Je ziet je cursisten alleen via video (als hun camera aan staat). En doordat de microfoons af staan, hoor je elkaar niet. Zo verlies je veel mogelijkheden tot interactie.
Hoe los je dat op? Maak je lesgroepen kleiner. Met Microsoft Teams of Zoom, bijvoorbeeld, kan je met break-outrooms je groep tijdens een lesmoment opdelen in kleinere groepen. Dat levert je een beter overzicht op. Je gaat ook gemakkelijker van groep tot groep én je betrekt cursisten die je tijdens een grote groepssessie misschien minder hoort.
Laat je cursisten tijdens zo’n break-outsessie werken met een digitaal whiteboard, zoals Miro. Daarin kunnen ze in groepen een opdracht uitwerken. Daarna brengen ze verslag uit aan de grote groep. Zo creëer je kruisbestuiving.
3. Varieer in werk- en contentvormen
Variatie tijdens je lesmomenten zorgt voor motivatie en focus bij je cursisten. Wissel af tussen werkvormen, contentvormen en tools. Las bijvoorbeeld na een instructiemoment een oefening in.
Ook daarvoor zijn digitale tools nuttig. Hier vind je een lijst met tools om je te inspireren. Probeer verschillende manieren van werken uit en stap eens af van je gewoonlijke aanpak. Een frisse methode kan wonderen doen voor je digitale groepsdynamiek.