FAQ - Wat is het SAMR-model?
Het SAMR-model is een taxonomie met vier niveaus. Ze helpt je het gebruik van technologie in een onderwijssetting te selecteren, gebruiken en evalueren. Het SAMR-model stelt zich tot doel je leeruitkomsten te veranderen, niet je leerprocessen. Je start onderaan, bij Substitution. Dat is de eenvoudigste vorm van technologie integreren. Daarna klim je op via Augmentation, naar Modification en tot slot Redefinition. Bij elke stap is technologie telkens van grotere waarde in je onderwijs.
Niveau 1: Substitution (vervanging)
Op dit niveau vervangt de technologie een bestaande tool, zonder bijkomende meerwaarde. Je verandert dus niets aan je leertraject of je didactische aanpak. Een voorbeeld. Je zet een bibliotheek met artikels en e-books op in plaats van een fysieke bibliotheek. Zo hebben je cursisten een duidelijke plek waar ze alle materiaal terugvinden. Daar kan je ook met hen communiceren of hun opdrachten geven.
Niveau 2: Augmentation (uitbreiding)
Ook op dit niveau vervang je een bestaande tool door een nieuwe. Maar dit keer levert dat wel een meerwaarde op. Een voorbeeld daarvan is het gebruik van een online whiteboardtoepassing zoals Miro, om samen te brainstormen. De tool laat toe om te reageren op elkaars input, via notities of likes. Dat kan je niet bij fysieke whiteboards.
Niveau 3: Modification (aanpassing)
Wie op dit derde niveau opereert, gebruikt technologie om delen van de leeropdracht via technologie te veranderen. Je ontwerpt de leertaak opnieuw opdat de cursisten beter leren. Je vraagt ze, bijvoorbeeld, om een taak online uit te werken via een blog, een video of een podcast, in plaats van op papier. Daardoor combineren ze meerdere vaardigheden en je biedt hen meer opties om samen te werken.
Niveau 4: Redefinition (herdefiniëring)
Op het hoogste niveau van het SAMR-model wordt technologie een noodzakelijk middel. Je wilt nieuwe methodes toepassen die zonder technologie onmogelijk zijn. Denk aan een project waarbij je cursisten een website moeten maken. Dat geeft hun de kans om hun netwerk uit te nodigen, zodat zij op hun beurt mee kunnen denken, reageren en input geven.
Twee veranderingsniveaus: Enhancement en Transformation
Binnen het model heb je twee veranderingsniveaus. De stappen ‘S’ en ‘A’ vallen onder Enhancement: je versterkt je bestaande didactische aanpak, maar je didactiek zelf blijft onveranderd. Bij de stappen ‘M’ en ‘R’ verandert die wel. Vandaar ‘Transformation’. Je herontwerp dankzij technologie je leeractiviteiten. Of je organiseert zelfs leeractiviteiten die zonder technologie niet mogelijk zijn.