3. Fase 3 van het ADDIE-model: de ontwikkelingsfase (develop)
Het ADDIE-model is een praktijkgerichte manier om het ontwerp van een leerervaring vorm te geven. Zijn logische ontwerpstructuur bestaat uit vijf fasen, allemaal geschikt om binnen een didactische context toe te passen: Analysis, Design, Development, Implementation en Evaluation. In dit artikel bespreken we het doel van de ontwikkelingsfase en hoe je de stappen in die fase doorloopt.
Hoe ziet de ontwikkelingsfase eruit?
In de ontwikkelingsfase realiseer je het ontwerp dat je tijdens de ontwerpfase samenstelde. Je maakt de inhoud van je leertraject, de werkvormen en de technische middelen. In deze fase schrijf je bijvoorbeeld een storyboard en teksten. Je maakt afbeeldingen, foto’s, video’s en audio of je ontwikkelt een app of e-learningmodule.
Tijdens de ontwikkelingsfase test je je e-learningmodules en doorloop je alle processen. Zo ben je zeker dat alles werkt en dat je problemen in de volgende fase vermijdt.
Je werkt in de ontwikkelingsfase in drie stappen:
- een prototype en samenvatting maken;
- je cursus ontwikkelen.
- testen.

Stap 1. Een prototype en samenvatting maken
Je maakt een prototype van je cursus om het algemene concept te tonen aan je lesgevers of opdrachtgevers. Zo krijg je snel goedkeuring voor je verder gaat met de tweede stap: je cursus ontwikkelen.
Een prototype hoeft niet uitgebreid te zijn. Meestal volstaan een paar pagina’s om je prototype te tonen. Je maakt het best een prototype van pagina’s met een verschillende structuur, bijvoorbeeld een pagina met een afbeelding en tekst, een tweede pagina met een interactieve taak en een derde pagina met tekst. Zo toon je een volledig overzicht.
Naast het prototype maak je een korte samenvatting van je cursusplan. Die geeft een volledig idee van hoe je cursus er zal uitzien.
Je prototype en de samenvatting geven je opdrachtgevers alle informatie die ze nodig hebben om je cursus groen licht te geven.
Stap 2. Je cursus ontwikkelen met kwaliteitsgarantie
In de vorige fase, de ontwerpfase, stelde je vast welk lesmateriaal je wilt gebruiken. Tijdens de ontwikkelingsfase maak je dat lesmateriaal.
Hou rekening met deze overwegingen:
- Maak je cursus aantrekkelijker met multimedia. Afbeeldingen, video’s, grafieken en tabellen helpen je cursisten om informatie op te nemen. Interactieve taken geven je cursisten de kans om hun kennis in de praktijk te oefenen.
- Presenteer je informatie op een logische manier. Introduceer nieuwe onderwerpen pas wanneer je cursisten de vorige onder de knie hebben.
- Hou altijd je doelstellingen voor ogen. Bekijk waar nodig opnieuw de gegevens die je tijdens de analysefase verzamelde.
Wanneer je je cursus ontwikkelt, moet je die voortdurend testen om de kwaliteit ervan te bewaken. Vraag aan een collega om de inhoud van je cursus te bekijken en op taalfouten of technische fouten te letten. Het werkt het handigste als je je cursus verdeelt in secties. Werk een sectie af en stuur die door naar de persoon die je cursus nakijkt. Intussen werk je verder aan de volgende sectie.
Stap 3. Testen
Vraag een aantal cursisten om de afgewerkte delen van je cursus te testen. Ook hier stuur je het best de inhoud deel per deel aan hen door. Zo kan je de feedback deel per deel verwerken, tot je tevreden bent met het resultaat.
Meet zeker ook de tijd die je cursisten nodig hebben om je cursus te doorlopen. Als de doorlooptijd langer blijkt dan je had gepland, overweeg dan om pagina’s of secties te herzien of om pagina’s met niet-essentiële informatie te verwijderen.